Avontuur op elke leeftijd

Gidsen en verkenners

Vanaf 17 jaar
Voortrekkers en Voortreksters

De pedagogie van Europese gidsen en verkenners is sterk gebaseerd op de methode van Baden Powell.   De methode moedigt jonge mensen aan om te groeien door dienstbaarheid en om verantwoordelijkheid te nemen voor hun scoutbroeders en -zusters.   Zoals Baden-Powell zei: gezondheid - karakter, vreugde en gevoel voor dienstbaarheid.

"Ik heb herhaaldelijk uitgelegd dat het doel van de Scout and Guide-beweging is om van mannen en vrouwen burgers te maken met de drie H's van gezondheid, vreugde en dienstbaarheid. De man of vrouw die erin slaagt deze drie eigenschappen te ontwikkelen, is geslaagd voor de belangrijkste stadia van succes in dit leven."

Lord Robert Baden Powell van Gilwell

Je zoekt zin te geven aan je leven, een zin die leidt tot je altijd te overtreffen, tot vreugde krijgen en geven? Je wilt avontuur, spel, inspanning, gedeeld ideaal beleven met anderen? Je wilt leren te dienen in een sfeer van vertrouwen en verantwoordelijkheid?

Vind een groep bij jou in de buurt en neem contact op of leer ons beter kennen door onze grondteksten.

Gezondheid karakter

Volgens de honderdjarige traditie van Baden-Powell, is scouting een ideale aanvulling van de opvoeding thuis en op school: die heeft als doel mannen en vrouwen te vormen met karakter, bewust van hun waardigheid en loyaal, in goede gezondheid, die hun verstand kunnen gebruiken op een creatieve manier, in staat om hun leven op te bouwen en de obstakels op die weg te boven te komen met optimisme.

Vreugde

Met een integrale ontwikkeling van de menselijke persoon in het oog, erft Europascouting de traditie van E.P. Jacques Sévin, en wil de volheid van de geestelijke dimensie doorgeven aan de jongeren.

Dienstbaarheid

Door hun medebroeders en zusters te dienen worden de jongeren uitgedaagd om verder te gaan dan zichzelf en te kijken naar de wereld rondom hen.  Als burgers van hun gewest, België en van Europa hebben we groepen door heel het land. Daarbij zijn we over onze grenzen heen in 18 Europese landen aanwezig.  Al deze groepen maken deel uit van de UISGE-FSE.